Gravelen zonder bergen

"Nee deze route gaat niet over de Kemmelberg of andere bergen"

Starten doen we in de richting van het rond punt de Polka In het voorjaar van 2020 werden hier drie renners geplaatst uit de kunstcollectie De Ontsnapping van Eric Nagels. Naar aanleidng van de 100ste verjaardag van de Ronde van Vlaanderen in 2013 verschenen toen 72 reuze speelgoedrenners uit polyster in het Vlaamse straatbeeld. Voor de kunstenaar was dit een verwijzing naar zijn jeugdjaren toen hij de felgekleurde plastic speelgoedrennertjes, die in de jaren '60 of '70 in de trommels met waspoeder zaten,  verzamelde. 

Wat verderop gravelen we in het domein Le Chalet, Het kasteeldomein van de familie Geelhand de Merxem werd aangekocht door de provincie West-Vlaanderen. Het verhaal van de chalet gaat terug naar de negentiende eeuw. Een chalet uit Zweden werd toen uit elkaar gehaald om in Kemmel opnieuw te monteren. De houten constructie is tijdens WO I met de grond gelijk gemaakt en in 1927 vervangen door een groter stenen formaat met extra toren. Opdrachtgever was Gustave Bruneel de la Warande, gemeenteraadslid in Kemmel, gemeente waar hij in 1897 burgemeester werd benoemd. .

Volgende gravel ligt rond Dikkebusvijver. In 1310 kreeg de Stad Ieper toelating van de Graaf van Vlaanderen om de vijver te graven die naast de Zillebekevijver er voor moest zorgen dat er voldoende water in de stad voorhanden was voor het vollen en het verven van lakens. De vijver voorzag en voorziet Ieper van drinkwater. Via gravel fietsen we Ieper binnen, op de kasseistrook in de Bollingstraat liggen de Kazematten. De unieke historische Kazematten werden omgetoverd tot een authentieke brouwerij en vormen sinds 2014 het schouwtoneel voor de Wipers Times bieren. Het was vanuit deze locatie dat de Britse soldaten tijdens WOI hun satirisch blad 'The Wipers Times' uitgaven.

Via de Menenpoort en het Hoornwerk gaat het richting Zillebekevijver met aansluitend het Bijlanderpad in de riching van de het provinciaal domein de Palingbeek  Het gebied ligt tussen de IJzer en de Schelde, via de Leie. Men wenste een kanaal te graven dat de Leie zou verbinden met het Ieperleekanaal. In 1864 vingen de werkzaamheden aan. Probleem was dat men de tot 63 m hoge heuvelrug ten zuiden van Ieper moest doorsnijden. Men trachtte dit te bereiken hetzij met de aanleg van tunnels dan wel het graven van een diepe sleuf. De bodem was echter zeer instabiel en bestond uit een zandlaag die op klei was gelegen. Voortdurend stortten de constructies in. Ook een over het kanaal aangelegde brug verzakte en brak. In 1913 staakte men de werkzaamheden.

 

Naast vele wandelpaden telt het domein ook één gravelstrook met aansluitend één kasseistrook, die was opgenoen in de Great War Remembrance Race van 2018, een herdenking aan de Eerste Wereldoorlog.. Winnaar was de Est Mihkel Räim.  Het idee was de race te laten uitgroeien tot een klassieker wat echter niet lukte.

In Hollebeke fietsen we langs de spoorweg tot in Komen, over de brug nemen we de Véloroute de la Lys, we zijn in Frankrijk !  Over de Pont Rouge, net na een kasseistrook, nemen we een stukje Ravel en via het gehucht Le Gheer zitten we op de plugstreets. De eerste rijdt naar de Christmas Truce, het kerstbestand uit 1914. Hier in de velden werd er gevoetbald tussen Duitse en Britse troepen. Net na de leeuwen van Ploegsteert ( Memorial to the Missing: hier wordt maandelijks op vrijdag de Last Post geblazen. Hier ook was er de eerste publieke vertoning van prinses Elizabeth) fietsen we over een derde plugstreet: The Catacombs heeft een lengte van 600 m en is vernoemd naar onderaardse gangen gegraven tijdens de Eerste Wereldoorlog door soldaten uit Nieuw-Zeeland en Australië.

Om te eindigen zijn er 4 hellingen uit de Hellingenroute: de Rosenberg, de Waterstraat, de Zuidlindestraat en het Hooghof.  De Franse wijnboer Louis Dehu verbouwt hier twee druivenrassen (Pinot Noir en Pinot Meunieur) om ze dan op zijn domein in Venteuil in het departement van de Marne te verwerken tot champagne. Afsluiten doen we met een pad in de schaduw van het kasteelpark de Warande.

De route telt 68 km met 214 hoogtemeters, goed voor 17 gravelstroken, 3 kasseistroken en 4 hellingen